2008. sze 27.

Nosztalgia, de miért?

írta: kodiak_
Nosztalgia, de miért?

Olvastam egy érdekes kommentet az előző blogpostomra a TotalGaming oldalán. Erre szeretnék választ adni ebben a bejegyzésben.

.LnB:


De miért mindig ugyanarról a 10-15 játékosról olvasunk több éve?! Ezért nem halad sehova a magyar scene, mert mindig ugyanazok az emberek cserélődnek egymás közt. Esély sincs rá, hogy újabb arcok kerüljenek előre, mert a "kemény mag" nem enged friss embereket maguk közé...csak az kerülhet be az elite klubba, aki valahonnan ismer nagyobb játékost és az felkarolja. De hiába elhivatott, higgadt, skilles bárki, ha esélyt se kap bizonyításra. Ott volt a Kodi féle ancients. Kodi még akkor is a nevesebb 1.6-osokat kérdezte meg, minthogy az akkori névtelen cs:s scene jobb játékosaiból válogatott volna. Persze mint mindig ez alól is van kivétel, de igen kevés, ez a baj a magyar scene-nel, hogy nem befogadókész, segítőkész.

Az az igazság, hogy a scene zárkózottságát okolni szerintem butaság. Pont azért, mert amíg az életben az ismerettség sok mindennél fontosabb, CS-ben a tudás a meghatározó.
Egy egyszerű példa erre az OBi és környezete (csakhogy releváns és aktuális példát hozzak). Padre, aki miután otthagyta a revolution csapatát (ahol mellesleg irányító volt), az OBi főállású szurkolója lett, de a csapatba sosem került be, mert nem üti meg azt a szintet, ami oda kell. Ha az OBi egy állami cég lenne, Padre* már legalább gazdasági igazgató lenne függetlenül a hozzáértésétől.
Tehát magára valamit is adó komoly csapat sose venne be egy játékost csak azért, mert jó fej vagy mert haver, csak az számít, hogy be tudjon illeszkedni a csapatba illetve, hogy jó játékos legyen. Másik sajátossága a CS-nek, ami már jobban modellezi a való életet (hiszen ez is pont ugyanaz), ahhoz, hogy valaki jó legyen a legjobb út a legnehezebb. Akkor lesz valakiből jó játékos, ha maga tud egy csapatot felépíteni, ő maga tapasztalja ki, hogy mik ennek a buktatói, ha akár éveket nyűglődik azzal, hogy felépítsen valamit a semmiből.  Akira például egy nagyon jó példa erre. 1.6-ban másod, illetve harmadrangú csapatoknak volt az irányítója és összetartó ereje. Nulláról kezdte az építkezést, nem a legtehetségesebb játékosokkal. Legalább két évet végig szenvedett ezeknek a csapatoknak a tréningezésével, nem véletlen, hogy ezután volt elég tapasztalata, hogy megállja a helyét az ancientsben.
Megjegyezném azt is, hogy mindez szükséges követelmény, de nem elegendő, mivel ha valaki ugyan végigjárja ezt a kínkeserves utat, de mellé nem elég tehetséges, akkor se lesz belőlük top csapat, ha megszakadnak se. Erre a legjobb példa a jelenlegi sceneben a suicide, akik egy kellemes társaság és küzdenek is keményen, nagyon jó alapelveket követve, intelligensen, de egyszerűen nem elég jó játékosok ahhoz, hogy megállják a helyüket.
Ha valakit csak úgy bevesznek egy top csapatba, mert haver az sosem lesz olyan jó, mint valaki, aki végigjárta a nehezebb utat és kitapasztalta a játék és a csapatépítés sajátosságait. Azért mondom ezt, mert kipróbáltam milyen az, amikor tapasztalatlan, de jó játékosokkal csinálunk egy csapatot. Egy tapasztalt maghoz (BA Beast KODIAK) vettünk be két akkor relative ismeretlen, de nagyon tehetséges játékost, Xplodot és soniCot. A netes eredményein meggyőzőek voltak, de a LAN-os tapasztalat hiánya halálra ítélte a csapatot és az első megmérettetésünkön legjobb 8-ig jutottunk csak. Később soniC és Xplod tovább folytatta a felkészülést saját csapatban és Magyarország legjobbjaivá értek.
Tehát akinek van akaratereje és ügyes annak nem kellenek kifogások és eléri amit akar. Ezért nem helyénvaló az a megfogalmazás sem, hogy "De hiába elhivatott, higgadt, skilles bárki, ha esélyt se kap bizonyításra." Mivel a CS-ben mindenkinek alapból megadatott az esély a bizonyításra azzal, hogy megvette a játékot.

Az igazi baj inkább ott van, hogy az emberek azt gondolják, hogy azért mert higgadtak és skillesek az már elég ok arra, hogy jó csapatba kerüljenek. Ezek fontos tulajdonságok, de elengedhetetlen ezek mellé a kitartás. Olyan kitartás, ami erőt ad ahhoz, hogy magad építs csapatot és mutasd meg a magyar elitnek, hogy te/ti vagytok a jobbak. Aki ezt felvállalja és küzd, az sikerrel jár, ha elég jó. Sokan vannak, akik így lettek jók, akik kiemelkedtek a tömegből.
Ha megkérdeznek az újoncok, hogy hogyan lehetnek jó játékosok mindig azt mondom, hogy játszanak sokat, kerüljenek be egy közepesen jó csapatba, ott tűnjenek ki a képességeikkel és/vagy alapítsanak egy új, jobb csapatot vagy hívassák meg magukat egy jobb csapatba, majd ott is legyenek a legjobbak. Sokan végigjárták ezt az utat és ők nem panaszkodnak. Nem kell hozzá ismeretség csak olyan, amit a jó játékukkal vívnak ki maguknak. Ilyen játékosok sourceban:

Raul: Ha jól emlékszem mohaa-ból jött át, a dl-ből lassan kinőtte magát és az OBi elhívta a jelenlegi legjobb magyar csapatba.

Dhizzy: Az OBi-sok fedezték fel, mert mindenki azt hitte csal publikon. Azóta LAN-t nyert az ancients beugrójaként és most szintén Magyarország legjobb csapatában van. Nem azért, mert haver (mellesleg biztos az), hanem azért, mert az egyik legjobb magyar játékos.

Npp: A legjobb példa arra, hogy elszántsággal és tehetséggel CS-ben mindent el lehet érni. Publikolgatott egy ideig, majd megalapította a publikos játékosokkal a thelions klánt, de mi csak nevettünk rajta, mikor játszottunk velük az ancients-szel, mert minden pályán csak az awp-t mentette, míg a társai már meghaltak. BB figyelt fel rá és hívta meg a hA-ba, ahol gyorsan elsajátította a CS taktikák alapjait, megtanulta hogyan kell egy szervezett rendszerben játszani. Egy mixcsapattal PGCC LAN-t nyert (ahova azért hívták meg, mert jó volt), illetve az összes D-LAN-t megnyerte vagy mix-szel vagy az ancients-szel. A semmiből jött egy elképzeléssel és az ancients meghatározó alakja lett 2 év alatt, eszméletlen mennyiségű játékkal és egy jó adag tehetséggel persze. Npp-nél jobb példát nem lehet találni arra, hogy mennyire van lehetősége bárkinek, aki tehetséges, hogy CSben jó eredményeket érjen el.

Hogy ellenpéldát is mondjak:

2ro: Kezdettől fogva az OBi tagja volt, mert jó barátok voltak, de mivel nem akart komolyabban játszani vagy tartani a színvonalat, ezért lemorzsolódott, pedig jó fej srác.

Ricchi: OBi-s volt kezdettől fogva, ráadásul az egyik legjobb, majd elvesztette a motivációját, így kiesett a keretből.

Mc: Annak idején a FoP egyik alapítója volt, nagyon jó barátja mindenkinek, mégis találtunk nála jobb játékost és lecseréltük.

Azt hiszem a fenti példák elég meggyőzőek és kijelenthetjük, hogy nem a scene zárkózottságával van a baj, hanem inkább azzal, hogy nincs elég jó játékos Magyarországon, de ami még nyomasztóbb és még inkább nagy a baj az az, hogy nincs elég jó irányító vagy inkább más szóval csapatvezér (csapat szervező) hazánkban és nem tűnnek fel újabbak. Szomorú, de sajnos, ha az ember megnézi nem sok olyan csapatszervező játékos van mint DoZeR, sőt...
Lehet maradi vagyok, de nekem még mindig a WCG az etalon. És ha megnézzük a WCG kvalifikációkat, akkor vagy egy DoZeR által szervezett csapat vagy egy KODIAK által szervezett csapat nyerte meg. Van még pár tehetséges csapatszervező: Flegby (1.6, css), BB/Res1st (css), Dn (css), warlock (1.6). De körülbelül ennyi. Talán ők voltak, akik hosszabb ideig fennálló többé-kevésbé eredményes stabil csapatokat tudtak összehozni.

.LnB:


És ha ezek az emberkék végleg befejezik, akkor mi lesz?! Kicsit olyan ez, mint más sport? A nagyobbaknak kéne az utánpótlással is foglalkozni, másoknak segíteni... De itt sokakat csak a saját "hírnevük" érdekli, aztán meg mindenki sír, hogy ez a scene, ami tele van nagyarcú emberekkel, soha semmit nem ér el.(CS:S ancients-t nem ide értve rájuk büszkék vagyunk). Hiába van Piki, Dozer, Kodiak, ha másoknál ott egy walle, spawn, cogu... Velük kéne összehasonlítást csinálni. Az alapján rangsoroljuk a játékosokat, hogy hányszor voltak külföldön?! Ennyi jutott nekünk magyaroknak, hogy annak örülünk, ha már valaki külföldi lanon részt vett? Az alapján kéne, hogy hány külföldi lant nyertek! Elő lehet jönni a szponzorokkal, meg mi egyéb, de a külföldiek se úgy kezdték, hogy mindenki mögött ott állt a sponzor..
 

A gondolat első fele teljesen jó kérdéseket vet fel. De sajnos, amíg nem leszenk jó csapatszervezők és melléjük elhivatott jó játékosok, addig ugyanabban a kakiban csücsülünk. Én mindig próbáltam átadni a tudásomat, illetve megszerzett tapasztalataimat. Ez a blog is ezt a célt szolgálja, de a CS biblia és a FoP playbook is ezért lett publikálva.
A komment második fele már kevésbé érdekes, mert az összehasonlítás teljesen banális lenne, hiszen a legjobb magyar csapat is csak egy ECG negyedik hellyel büszkélkedhet, míg az SK Gaming egyedül 8 CPL-t (amire magyar csapat még csak nem is kvalifikálta magát soha), 1 WCG-t, 1 ECG-t nyert meg, a többi helyezésükről nem is beszélve.

A konklúzió persze az, hogy kis ország vagyunk, ahol az internet lefedettség ugyan nő, de játszani ciki (talán egyre kevésbé) és így kicsi a játékos keret, ami kitermelhetné az újabb nagy neveket, hiszen kevés ember engedheti meg azt a luxust magának, hogy éveket egy olyan sporttal töltsön , amiből semmi jövedelmet nem lát.

* megjegyezném, hogy Padréval semmi bajom és az is lehet, hogy sosem akart az OBi keretének tagja lenni, mindez csak az én feltételezésem.

Szólj hozzá

css magyarország counter strike